تباکی چيست؟

عزا

اخيرا يک تکه فيلم ويدئوی کوتاه از يک مراسم عزاداری پخش شده و متاسفانه همچنان در حال پخش شدن هست. دوستانی که اين فيلم رو ديدند مشاهده می کنند که يک روحانی به محض اينکه دوربين فيلم برداری رو مشاهده می کنند، تباکی می کنند. ( تباکی يعنی حالت گريه کردن را به خود گرفتن). دو نکته عرض می کنم که اميدوارم مفيد باشه:

۱- نکته آموزنده از اين فيلم:
تباکی برای عزای امام معصوم نه تنها ريا نيست،‌ بلکه طبق حديث از معصوم (ع) همانند گريه کردن و گرياندن دارای ثواب و مورد پسند خداوند است. اگر خدای ناکرده نفس در پذيرفتن اين موضوع بی دليل چانه زنی می کند ، انتخاب ‌بهتر آن است که بين مصلحت انديشی خويش و حرف امام معصوم(ع) ،‌دومی را انتخاب کنيم ...

۲- پرده پوشی نفس:
کسانی که ناآگاهانه از پخش کردن يا ديدن اين فيلم لذت بردند رو متوجه می کنم به اين موضوع که بر فرض اينکه شخصی دچار گناه شخصی مثل ريا می شود،‌حسابش با خداست و چاره بخشش آن توبه است. اما ريختن آبروی فرد مسلمان گناه شخصی نيست و چاره بخشش آن استغفار به همراه جلب رضايت کسی است که آبروی او ريخته شده باشد. پس به جای توجه به گناه ديگران بهتر است که نگران نفس اماره ای باشيم که وضعيت خويش را از عقل پنهان می کند.

پاورقی ۱:
در بخش نظرخواهی قول دادم در مورد صحت حديث مربوط به تباکی سوال کنم.
مشخص شد که نه تنها اين حديث بلکه تعداد بسيار زيادی حديث در مورد تباکی بر امام حسين(ع) داريم که در صحت آنها از نظر علم حديث و علم رجال اصلا شکی وارد نيست. بنابراين با توجه به کثرت احاديث در اين موضوع لازم است به شکی که در نگاه اول به اين موضوع ايجاد می شود ،‌ موشکافانه تر بيانديشيم و اگر در صدد رد اين موضوع هستيم در برابر اين اسناد محکم بايد دلايلی بسيار محکم تر از حکم اوليه عقل ارائه کنيم.
پيشنهاد من اين است که قبل از تلاش برای جمع آوری دلايل مخالف،‌ دلايل مورد قبول واقع شدن اين احاديث برای علما را ،‌ از گذشته های دور تا کنون را جويا شويم.

پاروقی ۲- در متن بالا نوشته بودم تباکی بر معصوم. اما معلوم هم شد که تباکی فقط در مورد امام حسين(ع)‌ وارد شده است و در مورد ساير معصومين عليهم السلام فعلا چيزی در اين رابطه پيدا نکردم.

/ 28 نظر / 37 بازدید
نمایش نظرات قبلی
محمد

سلام. می بينم که دوباره فعال شدی و از اين بابت خوشحالم. در مورد مطلبی که نوشتی بحث اصلا به آبروی شخص سوژه ربطی ندارد بلکه به لباس و نحوه رفتار او مرتبط است هر جند که ممکن است اين رفتار اتفاقی باشد. توزيع سريع اين فيلم بين مردم (منظورم جوانهاست) نشان می ده مردم از اين لباس دل خوشی ندارند و با ديدن اين فيلم اون چيزی رو که تصور می کردن يعنی تظاهر اين عده رو تاييد می کنند. به هر حال در باب آبروی مسلمان حق با تو اما روشنگری (کوتاه کردن دست گمراه کننده مردم) واجب است ! البته اصلا منظورم اين نيست که حرفهای تو غلط است فقط خواستم از يه ديد ديگه بهش نگاه کن. منتظر نظر بعديت هستم !

پروا

تعجب کردم اينجا اين شکليه ..... خدا وقتی چيزی رو بده پس نمی گيره .....خودت موهبتت رو پس دادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شبنم

سلام..........حالا جدا از صحت اين عمل يا بلعکس...اصلا پخش شدنش کار درستی نيست..

ع.ش.ق

به محمد کمانچه : به زودی در پست جديدی موضوع شناختن حقيقت از غير حقيقت رو با استناد به احاديث کامل تر توضيح ميدم. يک بخشش به طور خلاصه در اين باره هست که نميشه يک کار بد رو مقدمه کار خوب قرار داد.(مثل پخش غلط يک فيلم برای روشنگری) نگاه تو از اين جهت که اين جريان نشون دهنده بسياری از معضلات اجتماعی و شبهه های اخلاقی برای جوان هاست درسته. ولی بايد توجه کنيم که به طور معمول نشانه های معضلات اجتماعی خودشون هم موضوعات بسيار بد و بحث برانگيزی هستند. مثلا نگاه به رشد اعتياد در بين جوانان از اين منظر که اوضاع اجتماعی نا مناسب ريشه اعتياد شده،‌ نگاه کاملا درستيه. ولی درست بودن اين نگاه هيچ منافاتی با اعتراض و وبلاگ نوشتن عليه اعتياد نداره...در اصل اگر درست برداشت کرده باشم تو هم يک حقيقت اجتماعی رو در ادامه مطالبی که نوشتم بيان کردی و اين به ريشه اين موضوع اشاره کردی،‌ نه اينکه بخشی از نوشته ها رو نفی کرده باشی(؟)

*

سلام.شما مکانيک تهران می خونين؟ می بخشين خيلی بی ربط بود.سوال برام پيش اومد.

بی طرف

در باب لزوم حفظ حرمت مسلمان حق با شماست اما خود اين بزرگواران آنگاه که لباس قضا به تن می کنند اين اصل رو رعايت می کنند؟ مشکلی دارم زدانشمند مجلس بازپرس توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر می کنند؟

بی نام

سلام.در مورد حفظ آبروی مسلمان با شما موافقم. اما در مورد احادیثی که می فرمایین شک دارم . در جواب آقا یا خانم بی طرف هم عرض میکنم که: قرار نیست اشتباه دیگران را با اشتباهی دیگر تلافی کنیم .چون ما هم می شویم لنگه آنها و دیگران بر ما خرده خواهند گرفت.

داریوش

چه عجب يکی علمی و منصفانه بحث کرد. خدا حفظت کنه..

tahereh

salam aghaye ALI ..kheili khoshhalam ke adami ro mibinam ke be in joor chz ha fekr mikone...makhsoosan ye pesar..momkene bavar nakonid vali afradi ke doro atrafe man hastan aslan hichi vasashoon mohem nist va aghlab be din aslan fekr nemikonan..vaghean khoshhalam ke ke sathe fekretoon balast va khoshhaltar hastam ke ba dami mesle shoma ashna shodam....omidvaram paidar va movafagh bashid